Stilteruimte

Lijkhuisje getransformeerd naar Stilteruimte op de begraafplaats in 2e Exloërmond

De gemeente Borger-Odoorn heeft subsidie beschikbaar gesteld voor het maken van een Stilteruimte op het kerkhof in 2e Exloërmond. In overleg met het bestuur van de uitvaartvereniging zijn door de gemeente afspraken gemaakt over zelfwerkzaamheid door vrijwilligers en betaalde werkzaamheden. Deze zijn uitgevoerd door bouwbedrijf T&W Totaalbouw 2e Exloërmond.

De heer G. Schuurman, bestuurslid van de uitvaartvereniging, heeft een begroting, plan van aanpak en een schets gemaakt voor de inrichting. Eveneens heeft hij de uitvoering van de werkzaamheden begeleid.

Het lijkhuisje is eerder aan de buitenkant gerenoveerd door de gemeente Borger Odoorn. En nu is er ook aan de binnenkant een mooie ruimte gecreëerd.

De Stilteruimte biedt de mogelijkheid aan bezoekers van de begraafplaats om in alle rust een dierbare te gedenken, een kaarsje te branden of voor een moment van bezinning.

Voor de toekomst is het mogelijk om voor graven die geruimd gaan worden een gedenkplaatje te laten plaatsen in de Stilteruimte. Voor meer informatie over kosten en een voorbeeld van een gedenkplaatje kunt u informatie vinden op de website.

Ook is in de Stilteruimte een monument geplaatst voor de Poolse Group Captain Boleslaw Stuchon, omgekomen in de 2e Wereldoorlog in een brandend neergestort vliegtuig op 4 juli 1941 in 1e Exloërmond.

stilteruimte.jpg
stilteruimte-3.jpg