Veel gestelde vragen

• Wat is het verschil tussen een uitvaartvereniging en een uitvaartondernemer?
    Het woord vereniging geeft al aan dat het om een lidmaatschap gaat. Een vereniging verzorgt uitvaarten zonder winstoogmerk, met als achterliggende gedachte “voor het dorp, door het dorp”.
  • Ik ben de 50 al gepasseerd. Kan ik nog lid worden?
    Ja dat kan, wel moet er een inkoopbedrag worden betaald.
  • Moet ik me als lid ook actief inzetten voor de vereniging?
    U bent tot niets verplicht, maar extra ondersteuning is altijd welkom. Die bijdrage kan zeer divers zijn, bijvoorbeeld bestuurlijke taken. Voor informatie kunt u contact opnemen met de secretaris.
  • Als ik bijkomende kosten van mijn uitvaart zelf kan betalen, waarom heb ik dan toch nog een uitvaartverzekering nodig?
    Sluit u een uitvaartverzekering af, dan weet u zeker dat uw nabestaanden niet voor onvoorziene kosten komen te staan.
  • Kost een crematie minder dan een begrafenis?
    Over het algemeen wel. Bij een crematie heeft u de hoge kosten van een graf niet.
  • Kan ik mijn uitvaart van te voren helemaal zelf regelen?
    Ja, tot in detail. Op de persoonlijke wensen lijst die u op deze site vindt, kunt u alles vastleggen. Of u bijvoorbeeld begraven of gecremeerd wil worden, wat voor kist u wilt en wat voor muziek u wenst.U bewaart deze gegevens bij uw belangrijkste papieren. In geval van overlijden is iedereen, zowel de  nabestaanden als de uitvaartverzorger, op de hoogte van uw persoonlijke wensen. U bent er zo zeker van dat uw uitvaart exact verloopt zoals u dat graag had gezien. Het is wellicht wel verstandig om uw wensen van te voren door te spreken met uw familie of dierbaren.
  • Wat doet een uitvaartverzorger precies?
    Deze regelt en verzorgt de complete uitvaart voor de nabestaanden.
    Zo kan een uitvaartverzorger bijvoorbeeld het volgende regelen:
    • Kostenraming binnen 24 uur na het overlijden
    • Rouwdrukwerk en advertenties
    • Bloemdecoraties
    • Grafkisten
    • Muziek, sprekers etc.
    • Voertuigen
    • Urnen
  • Kan er ook iets in de kist mee worden genomen?
    In principe kan dit wel. Zolang hetgeen er in de kist gaat verteerbaar is. Sinds juli 2002 is er een convenant opgesteld wat precies meegenomen mag worden.  Voorbeeld: tekeningen mogen mee, mobiele telefoons en andere elektronica niet.  Basisgedachte is dat de grond van een begraafplaats gewijde grond is en dat dat  zo moet blijven.